CASE STUDY
seo dla branży prawniczej
Dzięki bieżącej obsłudze SEO wielu kancelarii adwokackich zbudowaliśmy głębokie zrozumienie ich wyzwań biznesowych. Od dotarcia do klienta, poprzez komunikację marki, zrozumienie oferty, do lejka konwersji (MoFu, ToFu, BoFu). Do dajmy do tego liczne specjalizacje, zasięg działania, czy budowę autorytetu specjalistów. Branża stawiająca przed specjalistami SEO olbrzymie wyzwanie, które uwielbiamy podejmować!
Pod naszą obsługą pozostają m.in.:
✅ Jeden z największych portali frankowych w Polsce.
✅ Topowy projekt SEO kancelarii dedykowany kredytom.
Poniższy case study stanowi przykład naszych przemyśleń i osiągnięć, którymi chcemy się podzielić. Jednocześnie zawsze pozostawiamy pewne kwestie dla siebie - to nasze zobowiązanie wobec klientów, którzy są dla nas najważniejsi.
Branża prawna - wysoka konkurencja SEO
Drogi przedsiębiorco, musisz zrozumieć, że SEO nie jest "grą poboczną" i nie będziesz w stanie "robić tego w tle", uczyć się samemu lub zlecić pracy freelancerowi po godzinach.
W wysoce konkurencyjnych branżach w SEO (dotyczy branży prawnej) rywalizują se sobą teamy SEO i budżety. Profesjonaliści, którzy dają z siebie 100%. Nigdy nie stworzysz takiej próby badawczej (np. w samym linkbuildingu) i nie dostarczysz całego procesu tak tanio i wydajnie, jak wyspecjalizowana agencja SEO.
Działa to również w drugą stronę. Nie ma możliwości prowadzenia skutecznej kampanii SEO bez zaangażowania ze strony samej kancelarii. Współpraca przy tworzeniu lejka konwersji (np. przygotowywanie case studies, czy chwalenie się wyrokami), wspólna budowa autorytetu prawników, czy praca nad PR. SEO to bieżąca współpraca na linii agencja - kancelaria.
konsultacje / pytania:
TOPOWE PROJEKTY SEO DLA KANCELARII W POLSCE
Przedstawiam poniżej przykład skromnego wycinka parametrów słów kluczowych, które wypozycjonowaliśmy w ramach jednego z największych portali frankowych (kancelaria frankowa).
Jak widać, dzięki skutecznemu SEO potrafiliśmy wypozycjonować słowa kluczowe, które w przypadku reklam płatnych (Google ADS) kosztują nawet 79,43 PLN za jedno kliknięcie na stronę!
43 kliknięcia miesięcznie x 79,43 PLN = 3415,49 PLN
Tyle należałoby miesięcznie wydawać na reklamy ADS (budżetu, a jeszcze do tego obsługa), by uzyskać analogiczny ruch do SEO tylko z jednego słowa kluczowego!
Objaśnienie co prezentują kolumny:
słowo kluczowe (ocenzurowane)
średnia miesięczna liczba wyszukiwań słowa kluczowego
zmiana pozycji w ostatnim czasie
szacowany ruch z Google na stronę kancelarii
CPC* (w przypadku SEO nie płacimy za CPC).
Koszt kliknięcia w reklamach Google ADS (CPC) to wskaźnik określający, ile reklamodawcy płacą za reklamy umieszczane w witrynach internetowych lub w mediach społecznościowych, na podstawie liczby kliknięć reklamy.
Przykład kosztów kliknięcia CPC:
przykład zmian pozycji w google i kosztów kliknięcia (CPC):
E-E-A-T ✅
Zamiast skupiać się na skali działań, skup się na jakości dostarczanych treści i wytycznych E-E-A-T (doświadczenie, eksperckość, autorytatywność, wiarygodność).
Nie należy ignorować wpływu E-E-A-T na dzisiejszą wyszukiwarkę Google, czy na SEO branży prawnej.
Moja gościnna wypowiedź na temat E-E-A-T: https://youtu.be/QxRNuToDRZM?si=yC5_2zJNT8XG2uGP&t=194
Autorytet i wiarygodność autora nabierają ogromnego znaczenia w czasach, gdy masowo produkowane są identyczne treści z wykorzystaniem AI i ogólna dezinformacja.
Dodawaj w treściach swoje autorskie przemyślenia, o których nie wspomina konkurencja. Nie naśladuj innych, którzy wzajemnie parafrazują swoje treści poszukując idealnej optymalizacji. Stwórz lepszą treść, wnoszącą wartość w Internecie.
Wypowiadaj się w ramach publikacji w pierwszej osobie.
Reputacja autora ✅
Przygotuj profile specjalistów kancelarii, które będą wyświetlać się pod ich publikacjami. W ramach opisu autora uwzględnij słowa kluczowe powiązane z tematyką, którą pragniesz pozycjonować.
Wgraj dane strukturalne specjalisty:
alumniOf - informacje o ukończonych studiach (połączenie z wykształceniem).
hasOccupation - ogólny zawód, czym zajmuje się w życiu specjalista (reputacja w danej dziedzinie).
jobTitle - wykonywany zawód (reputacja w danej dziedzinie).
affiliation - związek z firmą, organizacją, grupą zawodową lub społeczną (połączenie z kancelarią).
memberOf - j.w. (bardziej szczegółowo).
award - nagrody, które otrzymał specjalista (wzmocnienie autorytetu).
hasCredential - kursy, certyfikaty, poświadczenia (wzmocnienie autorytetu).
honorificPrefix - tytuł jakim posłuje się specjalista (wzmocnienie autorytetu).
performerIn - udział w eventach, filmach, programach, itd. (wzmocnienie autorytetu).
sameAs - informacja o innych miejscach w sieci, w których występuje specjalista, np. Social Media (połączenie z innymi zasobami w sieci).
Poznaj i wykorzystuj dane strukturalne dla prawników: schema.org/Attorney
Zainwestuj w reputację online autorów swoich treści i buduj ich Graf Wiedzy (Google Knowledge Graph).
Poznaj zasady Google Knowledge Graph: https://support.google.com/knowledgepanel/answer/9787176?hl=en
Zapoznaj się z patentami Google odnośnie reputacji autora.
Reputation scoring of an author: https://patents.google.com/patent/US8645396B2/en
Scoring authors of posts: https://patents.google.com/patent/US9442989B1/en
Lejek konwersji ✅
Projekt lejka sprzedaży jest niezbędny do rozwoju kancelarii i pozyskiwania wartościowych leadów. Firmy zorientowane na użytkownika nie tworzą struktury według kanałów, ale według potrzeb użytkowników. Są także na bieżąco z rozwojem technologii.
Pozycjonowanie w Google doskonale wpisuje się w lejek konwersji kancelarii adwokackiej na każdym etapie. Zastanów się nad intencją wyszukiwawczą swoich treści i odbiorcą, a kolejno wykorzystaj to w ramach lejka konwersji.
Podział lejka konwersji:
ToFu - budowa świadomości marki. Treści informacyjne, często wskazujące rozwiązania poszczególnych problemów (jak, co, dlaczego, czy, kto, kiedy).
MoFu - budowa zaangażowania i kolejnych punktów styku z kancelarią. Tematy rankingowe (porównania rozwiązań), FAQ, case studies kancelarii, wygrane wyroki, eksperckie komentarze sytuacji na rynku, newsy.
BoFu - sprzedaż usług. Tematy sprzedażowe (kancelaria, adwokat, usługi), referencje, opinie.
Obsługa posprzedażowa - stała / cykliczna obsługa, polecanie kancelarii przez Klientów.
SERM kancelarii ✅
SERM (Search Engine Reputation Management) - czyli zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach. Jest to jeden z etapów lejka konwersji wspomniany w poprzednim punkcie na który należy zwrócić szczególną uwagę.
Klient kancelarii, który pragnie skorzystać z usług wróci do wyszukiwarki Google i wpisze "nazwa kancelarii + opinie".
Pamiętaj o tym, by pierwszą stronę wyszukiwarki (SERP) zagospodarować treściami PR i portalami opinii (w tym wizytówka Google Moja Firma), które będą tworzyć pozytywny wydźwięk kancelarii, podkreślać misję i chęć niesienia pomocy ludziom, zachęcać do kontaktu.
Warto również depozycjonować ewentualne negatywne treści, ponieważ mogą sprawiać, że kancelaria będzie tracić dużo klientów. Wraz ze wzrostem popularności zapewne będą pojawiać się opinie dodawane przez konkurentów. Dobrze, by szybko reagować.
Przykład odpowiedzi na negatywną opinię:
Strategia działań - Tophical Coverage ❌ Tophical Authority ✅
SEO można porównać do procesu przekonywania algorytmów za pomocą danych. Strony internetowe stanowią te dane, które algorytmy analizują i przetwarzają. Nasze przekonanie opiera się na tym, że wyszukiwarki są w stanie przewidzieć jakość i trafność witryn. Dlatego też niektóre strony mogą mieć wyższe pozycje w rankingach, mimo że ich treści niekoniecznie są lepsze niż inne. Może to wynikać z różnych czynników, takich jak brak priorytetu dla danej witryny lub jej niewłaściwe umiejscowienie w odpowiednim klastrze tematycznym.
By nasza witryna odpowiednio reprezentowała właściwy klaster tematyczny, stosujemy metodę Topical Authority. Polega ona na optymalizacji portalu poprzez wykorzystanie treści semantycznych oraz ich powiązań. Dzięki temu wyszukiwarka może uznać naszą stronę za godną zaufania źródło wszechstronnych danych, które mogą być wykorzystane do odpowiedzi na zapytania użytkowników. Naszym celem jest zbudowanie autorytetu w konkretnym obszarze tematycznym poprzez dostarczanie wartościowych i spójnych treści, co przyczynia się do lepszej widoczności naszej witryny w wynikach wyszukiwania oraz większego zaufania ze strony wyszukiwarek.
Ważne jest również rozróżnienie pomiędzy pojęciami Topical Authority a Topical Coverage. Topical Coverage to pojęcie odnoszące się do kompleksowego pokrycia różnorodnych tematów w określonej dziedzinie na stronie internetowej. Oznacza to dążenie do zawarcia jak największej liczby tematów w ramach witryny. W przypadku naszej strategii, nie skupialiśmy się na Topical Coverage ze względu na ograniczenia czasowe i budżetowe. Zamiast tego skoncentrowaliśmy się na budowaniu silnego autorytetu w wybranych obszarach tematycznych, co pozwoliło nam wypozycjonować na wysokie pozycje tematy mocno sprzedażowe.
Wykorzystaliśmy pokrycie rzeczowników (materiałów) w połączeniu z terminologią związaną z naszą działalnością. Dodatkowo, wprowadziliśmy terminy, które pomogły wyszukiwarce zrozumieć kontekst naszej strony (Context Vectors). Dzięki właściwemu pokryciu tematycznemu, wyszukiwarka jest w stanie lepiej zrozumieć nasz obszar działalności i właściwie nas sklasyfikować. To kluczowy element strategii SEO.
Klaster ✅
Dodatkowe elementy sukcesu kampanii SEO dla kancelarii:
Aktualizacja treści - cykliczna aktualizacja wybranych treści (zarówno dla użytkowników, jak i jako czynnik rankingowy).
Newsy - szybkie reagowanie na wydarzenia na rynku powiązane ze specjalizacją oraz grupą docelową.
Dobór wykwalifikowanych copywriterów - osoby merytoryczne, radcowie prawni.
Przeprowadzenie kampanii linkbuildingu, opartej na naszej próbie badawczej oraz doświadczeniu w branży, z podziałem na różne strategie, takie jak działania w ramach domu mediowego, wykorzystanie własnej infrastruktury linkowej oraz Outreach SEO.
Prace deweloperskie, których celem było poprawienie elementów uniemożliwiających efektywne pozycjonowanie strony.
Drobne poprawki w zakresie doświadczenia użytkownika (UX), mające na ułatwienie nawigacji po witrynie oraz poprawę ogólnej przejrzystości i użyteczności strony.
Wyeksponowanie kluczowych wartości i przewag konkurencyjnych Klienta w sekcji Above The Fold, aby skutecznie przyciągnąć uwagę i zachęcić do konwersji grupę idealnych odbiorców.
Rezultaty
"Dzięki Wam, musieliśmy przeznaczyć jedną osobę tylko i włącznie do sprawdzania i odpowiadania na zapytania. Ruch jak w Rzymie".
- wiadomość od naszego Klienta po 3 miesiącach współpracy.
Przykład tego, jak pracuje nam ruch i widoczność z Google.
Przykład tego, jak pracuje nam ruch i widoczność z Google.
Zestawienie - ostatnie 6 miesięcy do 6 miesięcy poprzedzających.
Łączna liczba kliknięć z Google:
- 41 tys. (ostatnie 6 miesięcy)
- 6,97 tys. (poprzedzające 6 miesięcy)
Łączna liczba wyświetleń w Google:
- 649 tys. (ostatnie 6 miesięcy)
- 254 tys. (poprzedzające 6 miesięcy)
Oczywiście finalnym wyznacznikiem jest tu realizacja celów biznesowych - jednak KPI tego typu jest pomocne. W przypadku powyższego projektu ilość zapytań rośnie nam wprost proporcjonalnie do ruchu. Od marca 2023 realizujemy SEO na większym budżecie, z taką propozycją wyszedł sam Klient.
Podział czasowy projektu:
Projekt rozpoczął się w październiku 2023 roku.
Pierwsze wartościowe zapytania zaczęły generować się po pierwszym re-rankingu, który miał miejsce w połowie listopada.
Bardzo satysfakcjonujące wyniki zaczęły się pojawiać po drugim re-rankingu, który nastąpił pod koniec grudnia.
Obecnie skupiamy się na maksymalnym skalowaniu pozycjonowania i dodawaniu nowych usług, o które prosi Klient.
Nawet jeśli ruch na stronie wydaje się niewielki, w tej branży jedno zamówienie może zwrócić inwestycję w SEO na cały rok. Nasz Klient dysponuje technologią, która umożliwia realizację zamówień dla dużych, międzynarodowych firm. Ruch jest wysoce skoncentrowany na konwersji, a nie tylko na generowaniu pustych wejść o charakterze informacyjnym.
cykle re-rankingu projektu:
Projekty tego typu są niezwykle satysfakcjonujące dla naszego zespołu. Budujemy je od podstaw i często musimy pracować pod presją czasu. Rozumiemy, że okres zaufania udzielony przez Klienta nie jest wieczny. Dlatego konsekwentnie dążymy do dostarczenia wartości, która przynosi realne efekty. Naszym celem jest zapewnienie, że inwestycja w pozycjonowanie w Google przynosi wymierne korzyści i umożliwia skalowanie biznesu.
Zadowolenie naszych Klientów jest dla nas priorytetem, ponieważ ich sukces to nasz sukces. Dzięki wspólnej pracy rozwijamy się i budujemy zaufanie, co sprawia, że otrzymujemy kolejne wyzwania w postaci poszerzania zakresu usług SEO lub realizacji nowych projektów. To dla nas gwarancja ciągłego rozwoju i dalszej współpracy z naszymi Klientami.
Money is the goal of SEO, not traffic.
SEO powinno być rozpatrywane jako Growth Hacking i Business Development, a nie po prostu generowanie kliknięć. Nie chodzi o KPI ładnie wyglądające na raportach, a wymierne rezultaty.
case studies
SUKCESY NASZYCH KLIENTÓW
przemysł
ciężki
branża
automotive
przestrzenie
eventowe
producent
opakowań
PPOŻ
ecommerce
porozmawiajmy
Wyślij zapytanie 👋
Bezpośredni kontakt:
z merytorycznym specjalistą, a nie działem handlowym.