Rewolucja w Google: AI Overviews wkracza do Polski – czy Twój biznes jest gotowy? Jak tworzyć treści widoczne dla AI Google?

Nowości w marketingu
  • 2025-03-28
  • |
  • Maciej Siedlec

W marcu 2025 roku Google ogłosiło rozszerzenie funkcji AI Overviews na kolejne kraje europejskie, w tym Polskę. Jak poinformowano na oficjalnym blogu Google (link), funkcja ta ma pomóc użytkownikom jeszcze szybciej i skuteczniej odnajdywać informacje dzięki generatywnej sztucznej inteligencji. Od teraz również użytkownicy w Polsce mogą korzystać z AI Overviews w wynikach wyszukiwania, co stanowi istotną zmianę zarówno dla internautów, jak i dla firm zajmujących się SEO.

To nie tylko technologiczna nowinka – to rewolucja w sposobie, w jaki treści są prezentowane w Google. Czy Twój biznes jest gotowy na tę zmianę? W tym artykule pokazujemy, co zmienia się w podejściu do SEO w erze sztucznej inteligencji.

Czym jest AI Overviews?

AI Overviews to funkcja Google oparta na generatywnej sztucznej inteligencji, która ma na celu ułatwienie użytkownikom znajdowania i zrozumienia informacji w wyszukiwarce.

AI Overviews to generowane przez AI podsumowania kluczowych informacji na dany temat lub zapytanie użytkownika. Zawierają one również linki do stron internetowych, które pozwalają zgłębić temat. Funkcja ta została zaprojektowana specjalnie z myślą o wspieraniu użytkowników w tzw. information journeys, czyli w bardziej złożonych i wieloetapowych wyszukiwaniach, które uwzględniają ich własną perspektywę.

Jak wygląda AI Overviews w Polsce:

jak wygląda ai overviews w polsce w google

Jak działa AI Overviews?

Według dokumentu Google o nazwie „AI Overviews and the AI Mode experiment in Search„:

  • Wykorzystuje dostosowany model Gemini, który współpracuje z tradycyjnymi systemami Google Search. Funkcja ta działa w ścisłej integracji z Google Knowledge Graph oraz klasycznymi systemami rankingowymi.
  • AI Overviews wyszukują wysokiej jakości, istotne treści z sieci i tworzą podsumowania poparte tymi wynikami.
  • Linki w AI Overviews umożliwiają użytkownikom dalsze eksplorowanie różnych perspektyw i pogłębianie wiedzy*.

* dostarczanie nowej, specjalistycznej wiedzy do Internetu możliwe, że stanie się jednym z czynników rankingowym (faktor rankingowy powiązany z E-E-A-T).

Kiedy pojawia się wynik AI Overviews w Google?

Wyniki Google AI Overviews pojawiają się tylko wtedy, gdy systemy Google uznają, że mogą one przynieść dodatkową wartość i są wystarczająco wysokiej jakości.

Odpowiedzi AI Overviews są szczególnie pomocne w przypadku złożonych zapytań, które wcześniej wymagałyby wielu wyszukiwań. Co ciekawe wyniki AI na te same zapytania generowane są w bardzo szybko i prezentowane w podobnej formie – może to oznaczać, że są cache’owane.

POROZMAWIAJMY O POZYCJONOWANIU DLA TWOJEGO BIZNESU

BEZPŁATNA KONSULTACJA

AI Overviews – jakość i bezpieczeństwo danych

Google zintegrowało swoje mechanizmy oceny jakości treści, zabezpieczenia przed spamem i ochronę użytkownika, aby AI Overviews były wiarygodne, bezpieczne i wolne od szkodliwych treści.

Stosowane są m.in. rygorystyczne testy, zapobieganie tzw. „halucynacjom” AI, filtrowanie tematów wrażliwych oraz unikanie tzw. „data voids” (brak wiarygodnych danych w sieci). Co ciekawe modele od Google są jednymi z lepszych, jeżeli nie najlepszymi w radzeniu sobie z „halucynacjami”.

Oczywiście system będzie poprawiany z każdym kolejnym miesiącem i już pojawiły się pierwsze komentarze w Internecie o tym, że odpowiedzi czasami wprowadzają użytkowników w błąd.

W skrócie:

  • Rygorystyczne testowanie, red-teaming, oceny jakościowe.
  • Wysokie standardy dla zapytań YMYL.
  • Ochrona przed spamem (SpamBrain).
  • AI nie aktywuje się przy zapytaniach wrażliwych, aktualnościach i data voids.

Google AI – jak to działa w praktyce?

Już dwa lata temu, gdy pojawiły się pierwsze informacje od Google na temat kierunku rozwoju wyszukiwarki, udostępniłem w jednej z branżowych grup grafikę ukazującą, które intencje wyszukiwania w Google przejdą rewolucyjne zmiany.

Google Berd a AI OVERVIEWS

Aby lepiej wyjaśnić ten temat, warto omówić główne intencje wyszukiwania, jakimi kierują się użytkownicy w Google.

Możemy podzielić je na trzy kluczowe kategorie:

  • Sprzedażowe (Decision) – użytkownik wie, czego chce, i jest gotowy do zakupu lub skorzystania z usługi.
  • Rankingowe (Consideration) – zna dostępne rozwiązania, ale porównuje je, aby wybrać najlepsze dla siebie.
  • Informacyjne (Awareness) – ma problem, ale nie zna jeszcze rozwiązania i szuka informacji.

Podział ten świetnie ilustruje poniższa grafika:

lejek decyzji klienta (1) (3)

Google, dzięki AI Overviews, coraz skuteczniej pokrywa zarówno zapytania informacyjne, jak i rankingowe. Wiele z tych fraz dotyczy tematów, które zostały już wielokrotnie opisane w sieci – nie ma więc sensu po raz 2433 pisać artykułu o tym, „jaki jest najlepszy przepis na naleśniki”. Oczywiście nie jest to regułą, ale warto zauważyć ten kierunek jako jeden z kluczowych trendów w SEO.

Konfrontujemy dziś dwa zjawiska: z jednej strony mamy internet zalewany powtarzalnymi treściami generowanymi masowo przez modele językowe (LLM-y), z drugiej – systemy Google, które coraz lepiej rozpoznają i eliminują takie materiały z wyników wyszukiwania. W skrócie: Google nie ma żadnego interesu w promowaniu taniej, masowej treści, która nie wnosi nic nowego ani wartościowego dla użytkownika.

AI Overviews – przyszłość SEO

Wraz z wprowadzeniem AI Overviews, Google zapoczątkowało nowy rozdział w historii wyszukiwarki. Generatywna sztuczna inteligencja, oparta na modelu Gemini i zintegrowana z systemami rankingu oraz Google Knowledge Graph, umożliwia tworzenie inteligentnych podsumowań zapytań użytkowników. To nie tylko zmienia sposób, w jaki ludzie wyszukują informacje, ale także przesuwa punkt ciężkości w strategiach SEO.

W tym nowym ekosystemie treści oparte wyłącznie na powielaniu tego, co już istnieje w Internecie – bez dodawania wartości, unikalnej perspektywy czy pogłębienia tematu – stopniowo tracą na znaczeniu. Zamiast tego, preferowane są materiały wspierające tzw. information journeys, czyli rzeczywiste procesy poszukiwania wiedzy przez użytkowników w ujęciu ich indywidualnych perspektyw.

AI zmienia układ wyników wyszukiwania

AI Overviews pojawiają się ponad klasycznymi wynikami, co radykalnie zmienia układ SERP. Zamiast konkurować o miejsce na stronie wyników, marki będą starać się o obecność w AI-generated podsumowaniach. Optymalizacja treści powinna więc uwzględniać możliwość bycia cytowanym i linkowanym w AI Overviews.

Nowoczesne SEO powinno koncentrować się na:

  • unikalnej perspektywie i eksperckim podejściu,
  • dostarczaniu świeżych, wartościowych treści, które nie istnieją jeszcze w sieci,
  • ciągłej optymalizacji jakości serwisu i eliminacji tzw. content debt (długu treściowego),
  • tworzeniu treści zorientowanych na realne przewagi konkurencyjne,
  • upraszczaniu zadań dla agentów AI (np. wyraźne struktury, semantyczne nagłówki, logiczne formatowanie),
  • podkreślaniu przewag konkurencyjnych marki (również off-site).
przyszłość SEO w polsce

Przyszłość należy do twórców perspektyw

Możliwe, że wygrywać będą ci, którzy nie kopiują, ale tworzą nowe spojrzenia i poszerzają wiedzę użytkowników. Bardzo istotna będzie analiza grupy odbiorców i dopasowanie treści. Szczegółowe intencje wyszukiwawcze oparte o taksonomie związane ze znajomościa odbiorców.

Dla przykładu jako twórca oprogramowania pod uwagę możemy wziąć:

  • markę komputera użytkownika,
  • system na komputerze,
  • parametry komputera,
  • lokalizację użytkownika.

EEAT i marka – klucze do zaufania

Google coraz bardziej akcentuje znaczenie EEAT (experience, expertise, authoritativeness, trustworthiness). W tym kontekście kluczowe staje się budowanie silnej marki:

  • nadanie marce wyraźnej misji,
  • zachowanie spójnego i unikalnego tonu w tworzonych treściach,
  • angażowanie odbiorców na różnych platformach komunikacji,
  • wzmacnianie autorytetu poprzez edukację oraz dostarczanie wartościowych i jakościowych materiałów,
  • linkbuilding połączony z PR.

Silne marki z wyraźną tożsamością dominują w wynikach wyszukiwania. Ruch brandowy jest jednym z czynników rankingowych.

POROZMAWIAJMY O POZYCJONOWANIU DLA TWOJEGO BIZNESU

BEZPŁATNA KONSULTACJA

AI Overviews – korzyści i ryzyka w SEO:

Korzyści:

  • Wzrost jakości ruchu (lepsze dopasowanie intencji).
  • Większy zasięg w długim ogonie zapytań.
  • Możliwość rywalizacji w SERP również przy pomocy YouTube.

Ryzyka:

  • Potencjalny spadek CTR w klasycznych wynikach.
  • Nieprzewidywalność obecności AI Overviews dla danego zapytania.
  • Błędy i „halucynacje” AI mogą wpływać na reputację marki.

AI Overviews – rekomendacje dla projektów SEO

Prowadząc projekt SEO warto rozważyć poniższe tematy:

Strategia treści:

  • Kompleksowe treści eksperckie, dobrze zorganizowane.
  • Linkowanie wewnętrzne i cytowalność.
  • Optymalizacja pod zapytania long-tail.
  • Skupienie na perspektywach odbiorców.
  • Systematyczny recycling portalu w oparciu o nową analitykę.
  • Wykorzystywanie danych strukturalnych.
  • Formatowanie tekstów pod agentów AI.
  • Mocne sygnały brandy.

Monitoring:

  • Obserwacja obecności AI Overviews w SERP.
  • Analiza zachowań użytkowników (czas, bounce rate).

Współpraca z klientem:

  • Edukacja klienta o nowym modelu wyszukiwania.
  • Przygotowanie na fluktuacje widoczności.

SEO w 2025 roku

SEO nie stoi w miejscu – nieustannie ewoluuje. Dlatego inwestowanie w rozwój, testowanie nowych strategii, śledzenie trendów i ciągła nauka to nie dodatek, ale konieczność. Webinary, kursy, blogi branżowe – to codzienność każdego specjalisty SEO.

AI Overviews to nowy etap w rozwoju wyszukiwarki Google – inteligentne streszczenia tworzone przez generatywną AI, które pomagają użytkownikom szybciej zrozumieć temat i kierują ich do sprawdzonych źródeł. To fundamentalna zmiana w sposobie prezentacji informacji, a zarazem wyzwanie dla każdego, kto działa w obszarze SEO.

SEO w 2025 roku to: ustrukturyzowany content, dostarczanie nowej wiedzy, perspektywy użytkowników, schema i mocne sygnały brandu.

FAQ

Co to znaczy, że treść jest widoczna dla AI Google?

Oznacza to, że treść została cytowana jako odnośnik w odpowiedzi AI Google możliwie wysoko (patrz obrazek na początku tego artykułu).

Kiedy AI Overviews pojawiło się w Polsce?

AI Overviews pojawiło się w Polsce 25 marca 2025 roku.

Czym jest AI Mode?

To eksperymentalna funkcjonalność dostępna obecnie w ramach Google Labs (dla subskrybentów Google One AI Premium). AI Mode rozszerza AI Overviews o zaawansowane rozumowanie, prowadzenie konwersacji oraz multimodalność (tekst, obraz, głos).

POZYCJONOWANIE SKLEPÓW   /   POZYCJONOWANIE LOKALNE   /   TWORZENIE STRON   /   TWORZENIE SKLEPÓW   /   COPYWRITING   /   LINKBUILDING   /   POZYCJONOWANIE SKLEPÓW   /   POZYCJONOWANIE LOKALNE   /   TWORZENIE STRON   /   TWORZENIE SKLEPÓW   /   COPYWRITING   /   LINKBUILDING   /   POZYCJONOWANIE SKLEPÓW   /   POZYCJONOWANIE LOKALNE   /   TWORZENIE STRON   /   TWORZENIE SKLEPÓW   /   COPYWRITING   /   LINKBUILDING   /   POZYCJONOWANIE SKLEPÓW   /   POZYCJONOWANIE LOKALNE   /   TWORZENIE STRON   /   TWORZENIE SKLEPÓW   /   COPYWRITING   /   LINKBUILDING   /   POZYCJONOWANIE SKLEPÓW   /   POZYCJONOWANIE LOKALNE   /   TWORZENIE STRON   /   TWORZENIE SKLEPÓW   /   COPYWRITING   /   LINKBUILDING   /   POZYCJONOWANIE SKLEPÓW   /   POZYCJONOWANIE LOKALNE   /   TWORZENIE STRON   /   TWORZENIE SKLEPÓW   /   COPYWRITING   /   LINKBUILDING   /   POZYCJONOWANIE SKLEPÓW   /   POZYCJONOWANIE LOKALNE   /   TWORZENIE STRON   /   TWORZENIE SKLEPÓW   /   COPYWRITING   /   LINKBUILDING   /   POZYCJONOWANIE SKLEPÓW   /   POZYCJONOWANIE LOKALNE   /   TWORZENIE STRON   /   TWORZENIE SKLEPÓW   /   COPYWRITING   /   LINKBUILDING   /   POZYCJONOWANIE SKLEPÓW   /   POZYCJONOWANIE LOKALNE   /   TWORZENIE STRON   /   TWORZENIE SKLEPÓW   /   COPYWRITING   /   LINKBUILDING   /   POZYCJONOWANIE SKLEPÓW   /   POZYCJONOWANIE LOKALNE   /   TWORZENIE STRON   /   TWORZENIE SKLEPÓW   /   COPYWRITING   /   LINKBUILDING   /